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  • 기사등록 2020-08-17 02:42:41
  • 수정 2020-08-17 15:17:04
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최철주 미술평론



▲ [newsbusanart] ← Qí Báishí`s Media-art: morning glory, Still image (39sec)/ ↑ Chul-joo Choi, Media-art: morning glory, Still image (morning glory-108)/ → Chul-joo Choi’s thread painting: morning glory-108, 128X137cm, acrylic and composite materials on clo




미디어아트 제백석의 ‘나팔꽃’과 미디어아트의 쓰레드 페인팅(thread painting); 최철주의 <나팔꽃>



제백석의 <나팔꽃>은 선으로한 간결한 형태적 구성에 빛의 엷은 농담을 잎과 줄기에 맞춘다. 그는 <나팔꽃>이 주체로써 타자에 미치는 미적 결과를 모아서 실제적 형상과 어긋남이 없도록 한다. 그의 그림에서 <나팔꽃>은 줄기의 꼭대기에 바로 세우는 수묵의 농담 효과로 구성된다. 그는 그 농담에 해학(諧謔)적인 감도(感掉)를 주어서 <나팔꽃>을 생동하는 대상으로 구별한다. 그는 꽃의 거동을 두루 덧보태어 변법(變法)에 맞춘 나팔꽃을 그렸다.

그의 나팔꽃 그림은 잎으로 자리를 정하고서 줄기로 전체의 구도를 이룬다. 그는 잎과 줄기의 부분들을 꽃에 맞춘 나팔꽃의 외형과 동일시하여서 타자가 납득할 수 있는 자리를 정립한다. 줄기의 마디를 진하게 파묵(破墨)하고 이어진 줄기를 엷고 흐리게 하는 바림(渲染) 선은 나팔꽃과의 경계선 없이 묵(墨)의 수운(水暈)적 인상 효과로써 공간과 중첩된다. 그리고 묵선으로 잎을 모양을 이루고 묵의 농담으로 한 타자의 나팔꽃 모양에 의존하여 구조화한다.


미누현대미술관의 미디어아트는 완성된 작품을 해체하고 결합하는 과정을 보여줌으로써 제작 과정에 의구심을 던져왔다. 따라서 미누현대미술관은 미디어아트를 창작하는 과정으로서의 미디어아트와 그 과정에서의 이미지를 그려낸 것이 쓰레드 페인팅이다. 이에 따라 미누현대미술관 디자인박사 최철주는 미디어아트를 창작하는 과정에서 미디어아트 작품과 그 이미지를 새롭게 디자인했다. 최철주의 미어어아트 <나팔꽃>은 꽃의 자리를 디자인하고서 그 꽃의 형태에 의존하는 잎과 줄기의 자리를 정한다.

따라서 꽃의 구도로서의 줄기를 꽃에 맞춘다. 전체 이미지에서 줄기와 잎의 구조로 꽃을 그리는 과정을 보여주는 미디어아트 제백석의 <나팔꽃>과 달리 나팔꽃의 꽃을 시작으로 나머지 구조를 디자인한 미디어아트는 디자인박사 최철주의 <나팔꽃>이다. 그는 발묵(潑墨)적 우연성으로한 정해진 존재에 의존하는 꽃의 자리를 디자인한다. 이것은 대기(大氣)의 묘사 없는 미디어아트와 페인팅에 실제화한다. 여기서 기계적으로 재현되는 오리지널 미디어아트를 제작하는 과정에서의 그림 형식이 쓰레드 페인팅(thread painting)이다.

이 그림은 물체를 마주보는 과정에서 빛의 부피를 자수하고 물체의 그림자를 관념적으로 묘사하고 있다. 이것은 동양적 자수와 수묵화를 결합한 새로운 회화적 프로세스에서 '한 획'을 강조하는 선형예술이다. 즉 미디어아트 “나팔꽃”이 그려지는 과정의 동영상에서의 정지된 ‘한 획’을 천에 실과 페인트로 그려낸 것과 같다. 미술평론가 최철주는 김홍석 “개폐”에 대한 미술평론에서 쓰레드 페인팅에 대한 정의를 “시간에 조응된 물감과 실이 드러남과 여백을 천에 남긴 흔적이다.”라고 했다. 또한, 그는 쓰레드 페인팅에서 “형상을 구성한 실은 대상을 설명하지 않고 연쇄된 실이 조형적 구조가 되면서 조형적 의미의 효과를 보인다. 이것은 색의 의미가 소급되어서 실에 색이 교직된 회화적 구조다.”고 했다.

이것은 M.뒤샹의 물질을 치장하지 않는 개념미술의 미학과는 다르다. 쓰레드 페인팅은 사물을 지각하는 방법을 깨닫기 전에 구체화한 선관(先觀)적 자의식의 한 형태다.

그 형태의 색은 시간의 거리를 주어서 표식하지 않고 퇴색된 본디의 조형 구조로 간주하여 보임으로서 숨겨져 있는 미적 가치를 보인다. 그리고 개념미술의 문학성을 넘어서 회화로서 조형성을 비등(沸騰)하고서 남겨진 색을 그려서 새로운 조형의 구조로서 실로 매듭한다. 그 색의 구조를 실에 넣어서 색을 가려 막는 매듭으로서의 조형을 특정한 색에 조응할 수 있도록 선형적 구조의 색이 존재한 조형을 구성한다. 따라서 ‘쓰레드 페인팅’은 개념미술의 지나친 문학성을 부정하는 선형적 미학을 추구하는 천에 실과 페인트를 칠한 그림이다.

쓰레드 페인팅 <나팔꽃>은 풍습에 의해 만들어진 대상의 천과 같은 재료에 그려진 이미지다.

그 <나팔꽃>은 라캉적 이미지처럼 대상이 보이는 형상을 천과 같은 재료에 구성하여 좌우가 역전된 이미지를 그리는 방식이다. 따라서 그의 그림은 앞면과 뒷면을 구분하지 않는 양면의 그림이다. 실제적 형상과 응시적 형상에서 주제에 어울리는 피상(皮相)적 면으로 이미지를 표상한다. 여기서 풍습의 변화 대상으로 그림을 그리는 것은 하나의 대상으로 보이는 또 다른 이미지다. 그것은 공간에서 보이지 않는 작은 조각으로 그려진 대상의 물질로 감추어지고 사라진다. 대상의 작은 조각은 그 형상의 실제로 바꾸는 기표적 의중 운동을 통해서 가역된 실제 공간을 보인다. 이것은 어떤 형상의 의미를 가리키며, 그 작은 대상은 실제 가역할 수 있는 공간을 정의하고 형상의 실제 변화된 움직임에 의해 가려지는 형상의 의미를 가리킨다. 그것은 천과 같은 재료에 주재(主材)된 형상과 빛의 색깔로서 인상적 공간의 필연성으로 한 대상의 자리를 정한다.

그리고 그 자리의 빛과 대상을 멈추게 하여서 풍습 된 페인팅의 구조를 이룬다. 이것은 순간적으로 멈추어선 그 구조의 필연성으로 한 주재적 공간이다. 따라서 그림의 실제적 구조로서 형상이 멈추었던 자리에서의 의미가 가역적 사고 운동으로 형성된다. 이것의 구조로서 의식되는 의미가 공간의 자리를 찾아가는 작은 조각일 뿐이다. 그 작은 조각은 유사한 대상일 때 많은 공간의 자리에서 현상적 물성으로 공존한다. 그 자리 하나의 현상과 다른 의미가 교차하는 의중 운동으로 여러 개의 공간 속으로 그 자리가 끼워진다. 이것은 자리의 공간 안에서 의중 운동으로 또 다른 자리를 연쇄하여서 만들어낸 쓰레드 페인팅 <나팔꽃>이다. 여기서 공간의 자리는 사라지고 그곳에 자리했던 나팔꽃은 빛의 색깔로 변신한다.


그러나 빛의 형상이 그림의 의미 효과로써 지난 공간에서 사라진 천과 같은 재료에 빛의 색깔로 그림 선택한다. 여기서 그림은 나팔꽃의 표면을 빛과 연결하는 공간 안에서 그 빛을 선으로 바꾸어 이미지를 왜곡시킨다. 따라서 보이지 않는 선 공간의 구성은 꽃을 그릴 수 없으므로, 미누현대미술관 미디어아트<제백석, 나팔꽃>의 시작 화면은 도입부 공간으로서의 실제 구조가 아니므로 줄기와 잎을 스케치하고 꽃을 그려가며 선 공간을 구별한다.

정지된 미디어아트에서 대상을 구별하는 빛의 모양을 실로 그려낸 것이 쓰레드 페인팅이다. 이것은 풍습 된 대상을 구도로 한정할수록 공간을 이어주는 대상의 자리가 빈자리가 되기 때문에 스케치 위에 시침질 선으로 한정된 구조로서 자리에 숨겨진 천의 내면을 치장하여서 예술적 형상의 작은 조각으로 공간의 의미를 찾는다.


이렇게 <나팔꽃>은 천과 같은 재료에 그린 그림으로써 대상의 필연적 공간성으로 한 추상적 자리를 구성함으로써 실제의 풍습 된 회화 예술로서의 미적 가치를 획득한다.

또한, 회화성에 기반을 둔 원본성과 프로세스 미디어아트의 형상성을 가지고 미디어아트 이미지로서의 스틸 영상을 시간성에 맞추어 그려내는 쓰레드 페인팅은 원작의 또 다른 독창성을 가진다. 이것은 모니터로 보이는 콘텍스트(con·text)로써 정지된 각각의 영상 이미지를 쓰레드 페인팅으로 그려낸 원화이기 때문이다. 그것은 페인팅과 같은 예술적 의미가 있는 조형적 쓰레드 이미지로서 다양한 전시성을 가진다.

전시 공간의 자리에서의 물리성에서 가역된 시간성은 빛의 색깔로써 자리를 만들고 그 자리의 빛의 색으로 인식된다. 추상적 빛의 공간은 물질적 대상의 구조를 엿볼 수 있지만, 그 자리는 대상의 주체가 그 시간성의 변화에 따르는 공간의 여백이 된다. 그 여백은 추상적 공간이지만 페인팅의 주체가 말하는 가역된 빛의 색깔로 그려짐에 따라 그 여백에 숨겨진 대상의 자리를 만든다. 이것은 페인팅이 대상에 대하여 공간의 빛을 형상화한 이미지와 일치되도록 대칭적인 공간의 필연성에 따라서 정해진 대상이 자리다.

대상에 맞춘 이미지의 공간은 여백의 형식으로 한 간극을 천으로 이어진 분리된 공간을 만들고 그 천의 위에 그려진 색채가 여러 개의 빈 공간을 하나의 그림 구조로 교직 된 천과 같은 재료에 그려진 그림의 구조다. 그 이미지는 대상의 자리가 정한 색채와 형상에 따른다.

따라서 그 이미지의 색깔은 대상과 마주했던 풍습적 보편성의 실제를 빛의 색깔로 꾸민다.

이렇게 꾸며진 형상의 빛과 대비되는 어두운 여백의 공간은 주재(駐在)로 만들어낸 그림자다. 여기서 실제의 대상적 존재로서 색깔은 응시로 보이는 풍교된 풍습의 단상이다.

일상적 삶의 장소에서 멈춘 깨달은 물체의 형상을 빛의 색깔로써 형식을 갖추고 분간하기 어려운 반사적 여백의 색깔을 천과 같은 재료에 그린 그림을 연쇄하여서 하나의 그림을 그려낸 것이다. 여기서 색칠된 그림은 관습에 의해 깨우치거나 제자리에 있을 때 색의 형상으로 현실의 존재를 풀어낸다.


그러나 여백의 빈 공간은 시간성을 재현할 수 없어서 대상의 주체에 어울리는 색깔로 보인다. 그리고 그 색깔에 대비된 색점으로 천과 같은 실에 형상의 윤곽을 정한 <나팔꽃>은 지난 공간의 필연성으로 풍습의 친숙함을 포착한다.


글. 미누현대미술관 학예실장 최철주 (미술평론가)



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Media Art's Qí Báishí's "morning glory" and Media Art's Thread Painting; Chul-joo Choi’s "morning glory"




▲ [newsbusanart] Qí Báishí`s Media-art ˝morning glory˝, Still image(1, 4, 10, 23, 30, 39sec), Collection of Minoo Media Art Museum,



Qí Báishí's "morning glory" is a simple, linear form that aligns the bright shade of light with the leaves and stems. He collects aesthetic results that affect humans so that the morning glory does not deviate from its actual shape. His paintings, "morning glory" consists of the effect of ink-and-washy tea, which sets flowers straight to the top of the stem. He gives a humorous touch to the difference in brightness, allowing the morning glory to be distinguished as a living object. He added the movements of the flowers in an anomalous way to his painting of the morning glory. His painting of the morning glory is arranged with leaves, and the stem forms the entire composition. He equates the leaves and stems with the appearance of the morning glory tailored to the flowers, thus establishing a position that humans can understand. The joint of the stem falls into black ink and the stem connected to it is thin and cloudy, and overlaps with the space as an impression effect of black ink with no boundary line with the morning glory. And the shape of the leaves drawn by the difference in brightness of black ink is shaped and structured so that humans can rely on the shape of the morning glory.

Media art at the Minoo Media Art Museum has cast doubt on the production process by showing the process of dismantling and combining the completed works. Accordingly, Chul-joo Choi, a doctor of design at the Museum of Minoo media art museum redesigned the media art work and its image in the process of creating media art. Chul-joo Choi's media art designs the place of flowers and sets the place of leaves and stems that depend on the shape of the flowers. Unlike the media art Qí Báishí's which shows the process of painting flowers in the structure of stems and leaves in the entire image, the media art that designed the rest of the structure, starting with the flower of the morning glory is by Chul-joo Choi, a doctor of design. He designs a flower that relies on a set being as a coincidence that black ink spreads. This is realised in the media art form of a computer and painting without the perspective of space.



▲ [newsbusanart] Chul-joo Choi, Media-art; morning glory, Still-image(morning glory-1, -4, -7, -15, -25, -35, -45, -55, -65, -75, -85, -95, -105, -108)



In the process of producing the original media art, which is mechanically reproduced here, the picture format is thread painting. This painting embroidery the volume of light in the process of facing objects and ideally depicts the shadow of objects. It is a linear art that emphasizes "one line" in a new painting process combining oriental embroidery and ink painting. In other words, the image of the line, which was stopped during the process of drawing the media art was drawn with thread and paint.

In Kim Hong-seok's art review, art critic Chul-joo Choi said the definition of a thread painting is "a trace of paint and yarn equivalent to the time remaining in the fabric, and it is exposed parts and margins."

Also, he said "the thread that forms the shape does not explain the object, but the repeated thread becomes a formative structure, showing the effect of the formative meaning. This is a pictorial structure in which the color intersects with the thread, retroactively reflecting the meaning of the color." in Thread Painting.

This is different from the aesthetics of M-Duchamp conceptual art that does not decorate materials.

Thread painting is a form of self-consciousness that has been implemented before realizing how things are perceived. The color of the shape does not indicate the distance of time, but shows the hidden aesthetic value as seen by the faded original formative structure. And beyond the literary character of conceptual art, it raises the formalities as a painting, paints the colors left behind, and ties them together with threads in a new formative structure.

Construct a shape in which the color of the linear structure exists so that the shape as a knot that hides the color by inserting the structure of the color into the thread so that it can adapt to a particular color.

Therefore, "Thread Painting" is a painting of yarn and paint on a cloth seeking linear aesthetics that denies the excessive literary nature of conceptual art.


Thread Painting; is an image drawn on a cloth-like material of an object made by custom. is a method of drawing an image that is reversed from left to right by constructing a shape that looks like an image of the Lacan's objet on a cloth-like material.

Therefore, his painting is a two-sided painting that does not distinguish the front and the back. To represent an image in terms of practical and cursory features to suit the subject. Here, painting as a object of change in customs is another image that appears to be a object. It disappears as a substance of a subject that is hidden and drawn in small pieces invisible from space.

A small object shows a space that can actually be reversed through the shape's thought movement. This refers to the meaning of a shape in which, a small object defines a space that can actually be reversible and refers to the meaning of a feature that is obscured by the actual changed movement of the feature.

It is the color of light and the shape of a material such as cloth, and the inevitability of an impressionable space determines the position of a object. And by stopping the light and the object of the place, it forms a structure of conventional painting. This is a space where you can stay with the inevitability of a stopped structure. Thus, the meaning of the actual structure of the picture where the shape has stopped is formed by the reverse idea movement. Its conscious meaning as a structure is just a small piece of space that finds its place properties of matter. This small piece coexists as a properties of matter in numerous spaces when it is a similar object. The position is inserted into several spaces by the meaning of the thought movement, where one phenomenon and other meanings intersect. This is a thread painting, which was created by repeating another space as an thought movement in the space of positioning.

The space here disappears and the morning glory turns into the color of light.

However, as a painting's meaning effect, it chooses a painting as the color of light on a fabric-like material or thread that has disappeared from the past space. Here, the painting distorts the image by changing the light into a line within a space that connects the surface of the morning glory with light.

Therefore, since the composition of the invisible preceding space cannot draw flowers, the beginning screen of the Media Art: of Minoo Media Art Museum distinguishes the leading space by sketching stems and leaves and drawing flowers because the intro space is not the actual structure. Thread painting is a thread that depicts the shape of light that distinguishes objects in stationary media art. This is a thread painting limited to fabric in an empty space and the more you limit the habitual object to the shape, the more empty the space becomes, rather than the actual place, so it decorates the inner surface of the hidden cloth to find the meaning of the space as a small piece of artistic shape. As such, is painted on cloth-like materials, forming an abstract spot with the inevitable spatiality of the object, thus gaining aesthetic value as a real habitual painting art.

In addition, thread painting, in which still images as media art images are drawn according to timeliness by having originality based on image of media art and the shape of process media art, has another originality of the original work. This is because it is a context that is shown on the monitor and is a circle drawn with thread painting each image that has been stopped. It is a formative thread image with the same artistic meaning as painting, showing various exhibition formats.

The timeliness reversible from physicality in the place of exhibition space creates a place as the color of light and is recognized as the color of light in that place.

The space of abstract light can give a glimpse into the structure of a material object, but the place becomes the margin of space in which the subject of the object follows the change of its temporality. The margin is an abstract space, but as the subject of painting is drawn in what it says is the color of reversible light, it creates a place for the object in the margin. This is the object position determined by the inevitability of the symmetrical space so that the painting matches the image of the light of the space against the object. The space of the image tailored to the target is a structure of a painting that creates a separate space that connects the gap in the form of cloth-like material, and draws the color of light by stitching several empty spaces and margins. The image depends on the color and shape determined by the object location. Thus, the color of the image embellishes the reality of conventional universality facing the object with the color of light. The dark space in contrast to the light in this decorated shape is a shadow that was stopped in one place and looked at. Here, as the real object, color is a fragmented figure of the enlightened custom seen as a gaze.

A painting was made by repeating a picture of the image of a enlightened object, which stopped in a customary place of life, as a color of light, and the color of the reflective margin, which is difficult to distinguish, on a cloth-like material. Color-painted paintings here unravel the existence of reality as the shape of the color when enlightened by custom or found in place.


However, the empty space in the margin cannot reproduce the timeliness, so it seems to be a color that suits the subject of the object. In contrast to the color of light, which depicts the shape of a cloth-like thread, captures the familiarity of the customs as the inevitability of the past space.


Writing. Chul-joo Choi, head of the Academic and Arts Research Division at the Museum of Minoo media art museum (Art critic)



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